de uitvaart en alles er omheen

Naam: anoniem
We hebben klachten over de uitvaart door “Meer en Bos uitvaartbegeleiding” van onze moeder. We hebben steeds contact gehad met mevrouw Verbeek, directeur van Meer en Bos. In deze brief leggen wij het uit.
We hadden een andere uitvaartvereniging gevraagd maar deze had geen ruimte. Zij zorgden dat mevrouw Verbeek kwam. Mevrouw Verbeek kwam heel zakelijk binnen. Ze heeft gelijk koeling geregeld, die voor ons idee wel heel erg koud stond waardoor de hele kamer koud was. Ze maakte daarbij ook een opmerking dat als het niet zo koud was er vliegen op het raam zouden zitten. Wij vonden dat niet respectvol.
Bij de onderhandeling hebben we aangegeven allemaal te leven van een uitkering dus dat we graag wilden dat de kosten beperkt zouden blijven. We wilden een budgetprijs. Desondanks is zij haar eigen richting uitgegaan. Daardoor is de uiteindelijke prijs extreem hoog (7.032,88).
Voor verzorging en opbaring is er 577,50 gerekend. De kosten per dag zijn 40 euro, het opbaren hebben wij zelf gedaan. Dus dit bedrag is voor ons niet inzichtelijk. Het honorarium van mevrouw Verbeek staat ergens nog apart (30 uur (?) a 65 is een totaal 1950). De kosten voor in kist leggen en uitdragen is ook een aparte post (327,50)
We zouden goedkopere auto’s krijgen. Champagnekleurige of zwarte. Die bleken vlak van tevoren bezet te zijn. Dus we moesten de witte nemen en dat bleken de duurste te zijn. We hadden daarin geen keus.
Bij de familiekamer is voor 19 keer koffie/thee en 3 frisdrank gedeclareerd. We hebben geen frisdrank genuttigd en hebben niet meer dan 11 keer thee/koffie genuttigd. We moesten het op een papier aankruisen. Vandaar dat we de aantallen ook weten.
Bij de familiekamer hadden we gevraagd of het licht aan kon blijven. Het ligt namelijk in het bos en het is erg donker er omheen. Maar dit was steeds niet het geval. Dat voelde niet goed en niet respectvol. Voor deze plek betaalde we 101 euro per nacht. Er was alleen koffie en thee te krijgen.
Bij het crematorium zouden we de kleine zaal krijgen omdat we ook maar met weinigen waren. Maar we kregen de grote (een soort arena) en dat is echt groot. Ook hier zou de kleine zaal plotseling bezet zijn of niet te gebruiken omdat het zondag was. De kosten voor deze zaal zijn veel hoger dan de kleine zaal (bijna drievoud). We waren met z’n vieren dus dit was echt belachelijk. We zijn voor schut gezet.
Mevrouw Verbeek haar voorstel was dinsdag en woensdag, terwijl onze moeder maandag de week ervoor was overleden. We zagen dat niet zitten omdat onze moeder dan nog langer in de rouwkamer moest blijven. Dat maakte verdrietig dat onze moeder nog langer op zo’n donkere en afgelegen plek moest verblijven, zonder dat het licht aankon blijven. We konden volgens haar dan alleen op zondag. We zouden niet kunnen op vrijdag, zaterdag of maandag. Alles wat we aangaven was bezet. Voor de zondag moesten we dus uiteindelijk toeslag betalen. En het uitstellen naar dinsdag of woensdag zou ook duur zijn omdat dan de kosten van de rouwkamer veel meer zouden zijn.
Bij onze samenkomst stond mevrouw Verbeek achter in de grote zaal te praten met iemand van het crematorium en ze hield de tijd nadrukkelijk in de gaten. Wij deden ons afscheid met elkaar voorin en ervoeren dit als storend en niet fijn. We voelden ons opgejaagd, bekeken en verloren in de grote zaal.
We hadden aangegeven dat we niet alles direct konden betalen. We hebben het voorschot op tijd betaald van 1699,93. De rest zouden we naar draagkracht terugbetalen met 150 per maand. Maatschappelijk werk heeft gezegd na een paar maanden dat we niet meer dan 50 per maand konden betalen. We deden dit consequent. Mevrouw dreigde in oktober toen met incasso. We hebben met hulp iemand gevonden die het restant van rond de 4200 euro voor ons wilden voorschieten. We betalen nu die persoon terug en dat is een zware last.
Mevrouw Verbeek heeft pas de overlijdensakten en de usb met de opname gestuurd in november (het overlijden was in januari). We hadden deze akten al veel eerder nodig.
Nabestaandenzorg hadden we ook gevraagd om mee te nemen. We kregen daarvoor alleen personen door en dat waren allemaal mensen die ons wilde helpen met papieren voor uurtarief maar geen geestelijke ondersteuning bieden.
Kort samengevat misten we een persoonlijke begeleiding, het was koud en zakelijk. Verder hebben we overal de duurdere opties gekregen terwijl we hadden verklaard dat we slechts leven van een uitkering en niet veel kunnen besteden. We hebben duidelijk gevraagd om een budgettarief. Het voelt voor ons dat er misbruik is gemaakt van de pijnlijke en moeilijke omstandigheden voor ons en dat we geen keus hadden. We zijn gemanipuleerd. Ook de financiële afwikkeling daarna was meedogenloos.
Kunt u ons helpen met deze klachten? We zouden graag alsnog een eerlijke financiële afhandeling willen. We kunnen het afscheid niet overdoen en dat doet ons veel leed.
Met hartelijke groeten,

<< Terug naar klachten

Bent u woordvoerder van een betrokken instantie, en wilt u reageren? Schrijf dan een mail naar info@uitvaart.nl.

Laatste update: 30-09-2022